BEKAS är ett drama om två föräldralösa kurdiska pojkar som försöker ta sig från irakiska Kurdistan till Amerika för att uppnå sin dröm om att träffa Superman. Filmen har redan blivit internationellt uppmärksammad, regissören och manusförfattaren Karzan Kader vann 2011 en student-Oscar för kortfilmsversionen av filmen och på Cannesfestivalen i våras såldes långfilmen till hela 13 territorier med hjälp av endast en trailer.

– Jag har slitit hårt med den här filmen och att BEKAS nu ska visas på Stockholms internationella filmfestival i höst är en dröm som blir sann, säger Karzan Kader. År efter år har jag åkt tunnelbana från Alby till DI och sett reklam för filmer och regissörer som deltagit på festivalen och tänkt att en dag ska en av mina filmer vara med där. Att BEKAS nu ska visas och dessutom tävlar på festivalen är stort för mig.

Synopsis
BEKAS utspelar sig i den kurdiska delen av Irak under tidigt 90-tal. Saddam Hussein sätter hård press på området och de två hemlösa kurdiska pojkarna Dana och Zana får kämpa för att överleva. En dag lyckas de ta sig upp på taket till stadens biograf och smygtitta på filmen Superman. Efter det bestämmer de sig för att bege sig till Amerika för att träffa superhjälten som kan hjälpa dem att uppfylla sina drömmar att få bort Saddam Hussein och hans armé och väcka deras döda föräldrar till liv igen.

Kaders ville hitta sig själv och sin bror
Eftersom BEKAS delvis bygger på Karzan Kaders egna erfarenheter var det viktigt för honom att hitta rätt personer till de två huvudrollerna Dana och Zana. När han begav sig ut för att leta efter lämpliga kandidater var Zamand Taha den första som han träffade. Zamand sprang fram till honom, ställde mängder av frågor och ville vara med på bild. Karzan förstod direkt att han funnit sin Zana. Att hitta Dana var betydligt svårare. Precis när han höll på att ge upp, efter ha provfilmat tusentals barn, dök Sarwar Fazil upp av en tillfällighet och passade perfekt för rollen. Dessutom visade det sig att pojkarna kände varandra sedan tidigare och redan hade rätt kemi mellan sig.

– Jag ville inte ha två pojkar som var bara var bra skådespelare – jag ville hitta mig och min bror, säger Karzan Kader.

Den arabiska våren stoppade inspelningen
BEKAS spelades in under den arabiska våren och inspelningen blev minst sagt dramatisk. Det första försöket i början av 2011 fick avbrytas utan att en enda scen spelats in när teamet hamnade mitt i våldsamma demonstrationer och skottlossningar i staden Sulaymania. Det andra försöket gick bättre, men inspelningen kantades av både stora och små utmaningar. De fick tampas med åsnor som vägrade röra sig en meter trots flera timmars lockande och finna sig i att castade getter blivit festmåltid under en plötslig högtid. En annan utmaning var att arbeta med amatörer i de stora bärande rollerna, människor som aldrig stått framför en kamera. De kulturella skillnaderna gjorde sig också påminda. Till exempel tvingades producenten Sandra Harms att vid flera tillfällen be den manliga tolken att låtsas vara producent istället för henne, eftersom det var det enda sättet att få lokala samarbetspartners att lyssna.

– Det var en chock, säger Sandra Harms. Jag är van vid att kunna fixa allt själv, här var jag helt beroende av andra. Jag kunde inte göra något utan hjälp från kurderna i teamet. Jag kunde inte språket och kulturskillnaderna mellan Sverige och irakiska Kurdistan är väldigt stora.

Premiär och Stockholms internationella filmfestival
BEKAS får svensk biopremiär den 30 november och visas dessförinnan på Stockholms internationella filmfestival som äger rum 7-18 november. Där är den uttagen att tävla om bl a Bronshästen för ”Bästa film”.

Manus och regi
BEKAS är Karzan Kaders debutfilm. Projektet började som ett examensarbete från Dramatiska institutet med en komprimerad version av historien. Kortfilmen fick våren 2011 en så kallad student-Oscar och prisats på Palm Springs International Shortfest (US) och Cameraimage (Poland). Karzan Kader har även vunnit priset ”Nordic Talent” från Nordisk Film & TV Fond för sin pitch på långfilmen BEKAS.

Producent
Sandra Harms har tidigare gjort den Guldbaggenominerade filmen Prinsessa (2009) tillsammans med Teresa Fabik och blev i våras utsedd att representera Sverige i Producers on the Move på filmfestivalen i Cannes. Tidigare har hon även producerat kortfilmerna Stilla natt, som vann Stockholms filmfestivals pris ”1km film", och Myskväll som tävlade i Berlin.


Produktion och distribution
BEKAS produceras av Sonet Film AB och distribueras av AB Svensk Filmindustri.