Tanken med projektet är att bli en kreativ utvecklingsmotor som skapar nya konsertformer och når nya publikgrupper. Turnéer ska genomföras i regionerna, men även nationellt och internationellt. I projektet får Ale Möller två hemmaarenor och musiken får möjligheter att utvecklas i både nya och etablerade former, inte minst tillsammans med konserthusens ensembler; Gävle Symfoniorkester, Bohuslän Big Band och vokalkvartetten VOX.

Ale Möller har förmågan att omvandla klanger och melodier från världens alla hörn till ren musikalisk energi. Han är den musiker som kanske mest och bäst av alla visar att musiken är gränslös. Att det mesta handlar om lyssnaren och att det är fullt möjligt att låta sig omfamnas av klanger från olika kulturer. Om man vill. Och att musik med olika kulturella förtecken faktiskt är mer lika än man först förleds att tro. Det mesta är trots allt en fråga om rytmer och melodier

Som den ständige visionären upptäckte Ale Möller efter ett möte med musikern Christos Mitrencis den grekiska musiken. Detta utvecklade ett passionerat förhållande till ett nytt instrument, bozoukin. En växande insikt om att styrkan i den grekiska musiken inte bara handlade om melodier och toner, utan framförallt om en koppling till den egna historien, fick honom att vilja vända hem igen för att utforska de egna rötterna.

De närmast följande tio åren ägnades därför åt spelmansmusikens Dalarna, åt att lära sig låtarna och lära känna människorna bakom dessa. Inte minst åt att slåss mot fördomen att de endast kunde spelas på fiol.
Idag arbetar Ale Möller framgångsrikt med sitt Ale Möller Band, en ensemble på ständig jakt efter nya musikaliska upplevelser, och som alltså kan upplevas i Konserthuset med en mycket njutbar inramning.