Gävleföretagare utmanar Onlinepizza
26/11, 2014 kl. 23:31Många som beställer hämtmat gör det via en nättjänst, som ofta administreras av Onlinepizza. Det kostar stora pengar för restaurangen att kunna erbjuda sina kunder den här tjänsten. 13 procent av omsättningen kan lätt kosta 13-15 000 kronor per månad! En kostnad som måste täckas av priset och därmed betalas av kunden i slutänden. I Borlänge är det 7 pizzerior som beslutat avsluta samarbetet och bojkotta Onlinepizza! Men nu finns det en liknande tjänst till en avsevärt lägre kostnad och det är en Gävleföretagare som utvecklat alternativet, GloriaFood på http://digitalspecialisten.se/gloriafood/
- Jag har funderat på det här problemet ganska länge eftersom kostnaden för restaurangerna kan vara väldigt betungande, säger Reyner Harris.
Dessutom måste de som anlitar Onlinepizza vänta på pengarna för maten eftersom betalningen går via dem. Det kan handla om 15-30 dagars väntan vilket blir ytterligare en belastning för restaurangen.
- Med vårt system kan de antingen välja att kunden betalar vid hämtning eller med kort eller betaltjänst via Internet, vilket innebär att de har pengarna direkt eller senast efter ett par dagar, säger Reyner Harris.
Beställningstjänsten läggs in på restaurangens hemsida som en länk eller via en app. Systemet kan också anpassas till de olika restaurangernas behov. I grundutförandet går beställningen till restaurangens surfplatta som är ansluten till Internet och där beställningen alltid hamnar med ett pling. Vill restaurangen ha en utskrift av varje beställning så går det att ordna. Restaurangpersonalen bekräftar till kunderna när beställningen beräknas vara klar, men man kan också välja när man vill hämta maten. Eller om den tjänsten finns, när man vill ha maten utkörd. På jobbet kan man beställa lunchmaten på fikarasten för leverans till exempel klockan 12!
- Vi har fått in spontana förfrågningar både från restauranger i Gävle och från andra ställen, säger Reyner Harris. Det finns redan idag internationellt intresse för systemet.
Quickin i Valbo är anslutet till GloriaFood och där är man väldigt nöjd med det.
- Det fungerar väldigt bra och känns tryggt för oss och vi känner större frihet, säger Hasan Ay, ägare till Quickin. Vi betalar en fast avgift och vi behöver inte betala något extra.
Beställning kan göras via deras hemsida http://www.quickin.nu/ där man också kan ladda ner en app för beställning via mobilen!
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av GloriaFood!
Mer info: http://digitalspecialisten.se/gloriafood/
Denna artikel är publicerad på Nöjesmagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!