Albumet Frame är Charlie Cunninghams mest ambitiösa album hittills. Charlie utvidgar sina singer/songwriter-rötter med ett album och ger oss utsmyckade, delikata låtar fyllda med balanserade referenser till artrock, jazz från en gyllene era med neoklassiska kompositioner – samtidigt som han behåller sin mästerliga avskalade och klarögda musikalitet.

‘We are the sum of the competing aspects of our personalities—these songs are conversations between mine. Learning to accept, or even embrace the conflicting parts of ourselves is a matter of self-preservation.’ Charlie Cunningham säger om albumet

Charlie Cunningham har redan uppnått över en halv miljard streams och närmar sig snabbt sitt 500:e framträdande. Hemma i Storbritannien har han spelat på Londons ikoniska Queen Elizabeth Hall, medan hans fanskara har vuxit helt organiskt utanför Storbritannien, och Charlie har blivit ett vanligt inslag i Europas mest prestigefyllda konserthus. Det är lätt att förstå hans breda dragningskraft. Charlie delar sin tid mellan melankoliskt piano och den enträgna pulsen från nylonsträngad gitarr, och levererar karaktärsfulla låtar både återhållsamma och med glädjefullt uttryck. Lägg till hans varma, suggestiva röst och något tidlöst och spännande faller på plats.

Charlie tog en examen i musik, trots att hans dyslexi gjorde det nästan omöjligt för honom att läsa noter. I mitten av tjugoårsåldern arbetade han med en mängd olika jobb och skrev låtar på fritiden. Han insåg att han behövde ägna sig åt sin passion fullt ut om han någonsin skulle uppnå något.  Så han sålde sin Telecaster-gitarr för att hjälpa till att finansiera en flytt till Sevilla. Han planerade ursprungligen att stanna i tre månader, men den planen sträckte sig på något sätt till nästan tre år. Han fördjupade sig helt i flamencokulturen innan han återvände hem. Först försörjde han sig blygsamt genom att spela små lokala spelningar och sedan gradvis introducera sina egna låtar i mixen. 
Charlie släppte sitt debutalbum Lines 2017, och arbetade med producenten Duncan Tootill för att kanalisera hans mer direkta influenser - John Martyn, Paul Simon, Nick Drake och jazzens ledande kvinnor: Billie Holiday, Ella Fitzgerald och Nina Simone - samtidigt som de smälter ihop med hans  kärlekar till artister som: Brian Eno, och Aphex Twins tidiga verk.

På hans uppföljare Permanent Way 2019 jobbade Charlie med producenten Sam Hudson Scott som lät albumet växa med filmiska orkestrationer med tillstånd av Daniel Thorne (Erased Tapes) och framförd av Immix Ensemble, medan Charlie arbetade på fler låtar med producenten Rodaidh McDonald (The xx, King Krule). Trots albumets större dimensioner fanns det ingen avvägning mellan det intima och det bombastiska. Charlies skickliga kontakt med det personliga förblev dess grund. 

Nästa vid horisonten är Frame, en annan sofistikerad utveckling av Charlies sound där han utforskar huvudteman för det mänskliga tillståndet: hjärtesorg, andlighet, sorg och klimatångest. Charlie Cunningham har spunnit universellt relaterbara känslor från nyanserna i sina egna personliga observationer och upplevelser till sitt mest fulländade arbete hittills.

Frame kommer att släppas i en limited edition på Clear Smoky Vinyl och CD. Förbeställ här HERE

Sagt om Charlie Cunningham 
“Charlie Cunningham has the ability to truly connect with people.” - Clash 
“There’s certainly something about Charlie's sound that catches you from first listen… an earnestness, a beguiling simplicity in his voice.” - The Arts Desk 
“Delicately beautiful and arrestingly absorbing.” - Atwood Magazine 
“A perfect escape for daydreamers and night-thinkers.” - When The Horn Blows

För intervjuer kontakta: Anette Ståhl / Enmusa Music, tel: 0707-180 120 anette@enmusamusic.com
För mer information kontakta Ulrika Hammar / BMG, Tel 0705-295 312 ulrika.hammar@bmg.com