Kommer ihåg att både Jerry Williams och diskuskastaren Ricky Bruch förordade Vicks Blå, även om den senare tyckte att de var i starkaste laget. Juicy Fruit var en ”ficka fylld med solsken” och i segelbåten så drack man backvis med blå pilsner (tror för övrigt att de inte ens hade flytväst). På den tiden så kostade det i alla fall en förmögenhet att producera en reklamfilm och biosalongen var den naturliga distributions­kanalen.
Med dagens teknik har det blivit extremt mycket billigare att producera en reklamfilm. Tekniken har gjort att avståndet mellan proffs och hemma­pulare har minskat radikalt vad det gäller utrustning och datakraft. Den största skillnaden är dock, precis som det alltid har varit, att det inte är utrustningen det hänger på utan kunskapen. Det intressanta är nu också att det, inte minst genom nätet, har det skapats otaliga möjligheter att distribuera sitt rörliga budskap till intresserade målgrupper.

Skärrade medarbetare
Till vår kommunikationsbyrå Precis anlände nyligen ett ungt entusiastiskt filmteam och visade upp ett flertal prover på vad de åstad­­kommit både inom dokumentär, reklam- och informationsfilm. Resultatet var imponerande och vi frågade naturligtvis om produktions­tider och kostnader. Döm om min förvåning när det visade sig att de med sann entreprenörs­anda förstod vikten av att kunna tillmötesgå det lilla företagets behov och budget genom att kunna producera en mindre reportagefilm klippt och klart på ett par arbetsdagar lika väl som att man parallellt kan producera dokumentärfilmer som löper över längre tidsperioder.
Snacka är en sak och handling en annan så jag utmanade dem helt enkelt på följande sätt.
– Om jag har ett grovmanus klart till fredag om vår verksamhet, fixar ni då att komma in i våra lokaler och filma detta på någon timme kommande måndag?
– Absolut, inga problem svarade filmskaparna i Invisions Media & Design unisont.
På måndagen så brakade följaktligen ett glatt filmgäng in genom dörrarna. Ljus­sättning, provisoriska inspelningsplatser med olika scener och vinklar rekades i blixtens hastighet. Mitt stolpmanus kopierades och delades ut till skärrade medarbetare som nu började inse stundens allvar.

Positivt överraskade
Tystnad – tagning … du känner hur svettdropparna börjar pressa sig genom porerna i pannan när belysningen värmer som solskenet en högsommar­dag och du tomt stirrar in i linsen. De där två enkla meningarna på papperet framför dig som du nyss läste på är som totalt bort­blåsta och du känner hur hjärtslagen ökar i takt med den tilltagande stressen av att plötsligt behöva leverera saklig information på ett speciellt sätt i en given situation.
Här löste sig dock trauman snabbt då killarna regisserade och producerade med van hand. De gjorde raska omtagningar och tröstade oss med att bara det bästa skulle bli med. Vi fick en mycket lärorik halvdag bokstavligen fylld av skratt och värme och började lite till mans fundera över vad detta skulle bli när den provisoriska studion var nedmonterat och filmteamet tackade för sig.
48 timmar senare har jag en länk till en fil att tanka ned på datorn. Alla involverade ”skådespelare” samlas runt konferensbordet för att kika på storbildaren. Leenden spred sig över ansikten när vi fick ta del av 60 sekunder precis information skönt filtrerat i extrem vidvinkelproportion och höra våra kärnbudskap ackompanjerade av en upplyftande melodi avrundat med en animerad 3-D byrå innehållande våra affärsområden.
Ja, vi blev både nöjda och mycket positivt överraskade vad man kan åstadkomma på kort tid med en riktigt överkomlig budget.
Vi påstår naturligtvis inte att resultatet är världens bästa reklamfilm, men det kan vara nog så intressant för våra nuvarande och blivande kunder och samarbetspartners att veta att det som förr endast var en dröm för vita duken nu är en förverkligad presentation av oss.
Lika enkelt och kostnadseffektivt producerad som till exempel en rejäl artikel med fotografier och någon illustration.
Det enda orosmolnet på vår himmel nu avseende den här produktionen är att det börjat ryktas om att så kallade bloopers finns väl bevarade. Det återstår väl att se om dessa skall nå offentlighetens ljus.

Text: Joe Formgren, foto: P-E Jäderberg och Invisions

Är du nyfiken på att se resultatet kan ni se Precis-TV här:
http://www.precisreklam.se/video.php

Vill ni veta mer om det nybildade och ambitiösa filmbolaget
Invisions Media & Design se:
http://www.invisions.se