Orangina har kallats läskernas champagne tack vare det unika receptet som innehåller juice från citrusfrukter. Det är en läsk med riktigt fruktkött, eller en juice med läsk i om du så vill. Nu distribueras drycken åter av Spendrups i Sverige, tillgänglig i dagligvaru- och servicehandel, såväl som på caféer och restauranger.

- Det är roligt att arbeta med en klassisk produkt som ändå ligger så rätt i tiden. Orangina är ett friskt alternativ till sötare läsker, med riktigt fruktkött och utan konstgjorda smakämnen, säger Helena Augustson, marknadschef för vatten, läsk och juice på Spendrups Bryggeri.

Orangina säljs i den klassiska runda lilla flaskan som rymmer 25 cl, men de riktigt törstiga kan även köpa drycken på 50 cl eller 140 cl pet-flaska. Orangina finns även tillgänglig som lightversion på 50 cl eller 140 cl pet-flaska.

Av många förknippas Orangina med soldränkta dagar vid Medelhavets uteserveringar. De klassiska reklamaffischer med djupa färger och parasoll av citrusskal som hjälpt sprida bilden, skapades redan på 50-talet av konstnären Bernard Villemot. Under årens lopp har bilderna följt med Orangina till stora delar av världen.

- Det är en läsk som många kunder har en speciell relation till. En egenhet är att den avnjutes bäst lätt omskakad enligt devisen ”shake it to wake it”. Då blandas fruktköttet runt och kolsyran väcks till liv, säger Helena Augustson.