Bland reklamverktygen hittas TV reklam, direkt reklam, digital reklam, content och sist men inte minst profilprodukter. Vad är en profilprodukt? Det är artiklar tillverkade för att ges bort som gåva av ett visst företag till interna och externa intressenter. I många fall bär artiklarna ett tryck oftast i form av företagets logotyp. Mössor med tryck är ett bra exempel på det. Vad är tanken bakom profilprodukterna? Samma som för övriga marknadsföringskanaler – att informera och skapa en bild av ett företag genom att visa klart och tydligt att det finns. Att ge bort en produkt med tryckt logotyp på är ett bra sätt att exponera företagets existens.

Profilprodukter fungerar via metoden ”give away” som bygger på människornas välkända förkärlek för gåvor. Att få en mössa eller mugg som present betyder oftast att man kommer att använda den. Som mottagare bryr man sig kanske inte om att gåvan har ett tryck (eller så blir man rentutav glad att den har det). Oavsett ens egen ställning till själva trycket kommer man med största sannolikhet att bära mössan och dricka ur muggen. Vad sker då? Trycket exponeras. När det är i form av företagets logotyp så kommer flera personer att uppmärksamma just det trycket. Vad sker? Jo, företaget marknadsför sig.

Profilprodukternas låga kostnad skapar fördelar

Vad har profilprodukterna för fördelar jämfört med andra marknadsföringskanaler? Ett stort plus anses vara dess relativt låga kostnad. Att beställa artiklar med ett tryck som framhäver företagets existens kan kosta några tusenlappar. Investeringens värde är betydligt lägre jämfört med att producera och sända en TV reklam där kostnaden kan nå upp till flera tusen kronor.

En annan märkbar fördel är profilprodukternas långa livslängd. En mössa kan bäras under flera vintrar utan att gå sönder eller förlora sin form vilket skapar många möjligheter för den att bli uppmärksammad tillsammans med trycket den har. En reklam som går på TV sänds oftast under några månader och den varar i max 20 sekunder. Med andra ord skapar en profilprodukt flera möjligheter att nå ut till människor jämfört med vanlig reklam. Nu gör vi en jämförelse mellan en klassisk reklamkanal som TV:n och en annan traditionell sådan, nämligen profilprodukterna. Givetvis, går det att göra andra analyser och jämförelser (med till exempel digital reklam eller någon annan form av marknadsföring).

Exempel på profilprodukter

Låt oss titta på vilka profilprodukter som är vanligast. Här kommer en lista över de som påträffas oftast:

Mössor

Paraplyer

Tygpåsar

Necessär

Pennor

Block

Muggar

Keps

T-shirts mfl.

Observera att alla ovannämnda produkter tillverkas med tryck. Det går att beställa profilprodukter på nätet där färg, tryckform och storlek noteras av leverantören. Företag har med andra ord en digital tillgång till sådana typer av tjänster.

Profilprodukter bör anpassas till företagets målgrupp. Keps och T-shirts passar tonåringar eller en ung publik. Ett paraply eller tygpåse skulle en hemmafru tycka extra mycket om. Så ifall företaget har medelålderskvinnor som huvudsakliga konsumenter kan de sikta på att beställa just dessa två.

Muggar används egentligen av de flesta. I Sverige dricks det mycket kaffe, därför kan en mugg med tryck vara en universell gåva som många blir glada av. Med andra ord, ifall ett företag inte vill profilera sig kan muggar vara en bra lösning för profilprodukt. Artiklarna delas oftast ut i samband med högtider eller andra typer av evenemang där företaget är aktivt såsom välgörenhetsevent eller sporttävlingar.