Kalle Zerpe är den som varit medlem i Skottes längst. Han blev medlem redan 1978 i Luleå då Skottes Musikteater fortfarande gick under namnet Skottes Musikorkester. Genom åren har Kalle medverkat i stora som små uppsättningar och bland de mer kända verken kan Kalles medverkan nämnas i Shakespears Romeo och Juliet och John Steinbecks Möss och Människor. På senare år har Kalle gjort bejublade tolkningar och framträdanden av gospelmelodin "Hallelujah" i Skottes soppteater "Sweethearts" 2006. För att inte nämna de vitt skilda personligheterna John Seward och Abraham Van Helsing i Bram Stokers Dracula som Skottes spelade under hösten 2007.

Multimusikern Erik Petersen var medlem i Skottes under det ljuva 80-talet. Han skrev musik och medverkade i produktioner som Lille August , Framför ridån och Den goda människan från Sezuan. 1987 skrev han tillsammans med Hans Kellerman den prisbelönta dockföreställningen Kung Abu som tog Erik och övriga Skottar ut på turné i Sverige och Tyskland. Erik är numera bosatt i Stockholm men gästar då och då sin gamla hemstad med bland annat gruppen Varieté Velociped och Skrotsymfoni tillsammans med Gävle Symfoniorkester.

Hans Kellerman har gjort karriär inom teater, tv och radio. Som dockmakare, skådespelare och författare. Arbetat flertalet decennier som översättare på självaste EU-parlamentet i Bryssel. Men som nu är åter hos Skottes Musikteater. Det är inte första gången Hans ansluter sig till Skottes ensemble. Redan i slutet på 70-talet innan Skottes lämnade Luleå mot varmare breddgrader i söder fanns Hans med på scen och i kulisserna. Och när Skottes styrde bussen mot Gävle 1983 hakade Hans Kellerman på. I samarbete med kompositören Erik Petersen skapade han 1987 Skottes dockföreställning ”Kung Ubu”, som gavs i flera hundra föreställningar över hela Sverige och även förärades med gästspel på anrika Dramaten och Moderna Museet i Stockholm.

Den 1 mars 2008 har herrarna åter en premiär att förgylla. Kalle Zerpe på scen som dockskötare, röst och musiker, Erik Petersen som kompositör av den lekfulla musiken och Hans Kellerman som regissör och scenograf, men även som medverkande på scenen och som musiker.

Om trion lyckas göra om sina bejublande succéer från 80-talet får vi se i Stora Gasklockan mellan 1 mars och 12 april när det är dags för ALICE GENOM SPEGELN, en dockföreställning som testar gränserna på kreativiteten och fantasin och som någonstans på vägen också blev en musikal.

Text & Bild: Anna Robertsdotter, Skottes Musikteater