Tensta är en av de stora svenska artisterna som lyckats med att sprida sin musik utanför Sverige men är troligen den enda som gör det men på ett helt nytt sätt.

Efter hyllningarna för Facebook-appen "One Copy Song", går han alltså in i studio igen. Konceptet gick ut på att bara en person åt gången kan lyssna på låten, och att den byter ägare varje gång någon har lyssnat färdigt.

Tack vare hans nytänkande och intresse för sociala medier så har han nu varit med om att vinna den största internationella tävlingen i kommunikation, Cannes Lions. Reklambyrån R / GA och Adam Tensta tog tillsammans hem två guld och två brons på tävlingen.


Bakom kampanjen ligger Svenska kreatörerna Rasmus Keger, Morten Halvorsen och Rasmus Wängelin, som jobbar I New York. Och de är väldigt nöjda med projektet.

- Vi känner oss väldigt nöjda med kampanjen, framförallt för att den hjälpt Adam som artist, säger Rasmus Keger.

Om sitt kommande album säger Tensta följande:
- Jag tar avstamp i en känsla där programmerade trummor möter distorsion och delays. Jag vill berätta min historia vidare på grunder som inte kan kategoriseras i varken dans, hiphop eller pop.